Przełomy
Badając przełomy należy przede wszystkim zwrócić uwagę na strukturę gruntu korpusu drogi, na działanie odwodnienia, na ogólne warunki hydrogeologiczne oraz na sposób eksploatacji drogi (zwłaszcza w okresie zimowym). Badania, mające na celu wyjaśnienie przyczyn powstawania przełomów drogowych, należy prowadzić na wiosnę po całkowitym odtajaniu gruntu, tj. w okresie kiedy stan wód gruntowych jest najwyższy, czyli w warunkach najbardziej niesprzyjających dla pracy podłoża nawierzchni drogowej. Badania powinny być przeprowadzone w pasie terenu szerokości po 25 – 50 m z obu stron osi trasy drogowej; dane te są naturalnie orientacyjne i powinny być dla poszczególnych przypadków odpowiednio zmienione. Badanie gruntów na odcinkach przełomowych dróg istniejących wykonuje się znanymi sposobami, tj. przez założenie otworów wiertniczych lub też dołów próbnych w celu zbadania uwarstwienia i rodzaju gruntu. Otwory wiertnicze i doły próbne są zakładane na poprzecznikach wytyczonych prostopadle do osi drogi (zazwyczaj po dwa punkty badawcze z każdej strony – pobocze i dół skarpy). Badanie gruntu powinno przede wszystkim ustalić poziom zalegania wody gruntowej oraz jej kierunek przepływu . Badania istniejących obiektów drogowych. Badania tego typu obejmują zbadanie części konstrukcyjnej samego obiektu, tj. jego wymiarów i odkształceń powstałych wskutek niewystarczającej stateczności gruntu fundamentu. Ponadto należy zbadać stosunki gruntowe i wodne, mające wpływ na zachowanie się obiektu pod wpływem obciążeń przejeżdżających pojazdów drogowych. Wyniki badania należy ująć w formie rysunkowej, podając szkice danego obiektu, z oznaczeniem wymiarów wszelkiego rodzaju uszkodzeń i odkształceń. Oprócz tego, należy sporządzić część opisową w postaci krótkiej notatki, zawierającej a) opis charakteru rzeki lub potoku przepływającego przez dany obiekt oraz wysokość poszczególnych stanów wody (poziom wody wysokiej i najniższej) ; b) dane co do powodziowego stanu (przepływu) wody oraz co do ewentualnych przypadków rozmycia lub podmycia budowli drogowych przez tego rodzaju wody; c) dane dotyczące przejścia lodów i ewentualnie powstałych w tym okresie uszkodzeń; d) opinię co do obranego miejsca i kierunku przekroczenia przeszkody mostem lub przepustem w razie decyzji przebudowania danego obiektu (np. przebudowa istniejącego przepustu drewnianego na stały). W zasadzie jest to związane z przełożeniem trasy drogowej na pewnym odcinku, wobec czego należy również podać dane co do możliwości takiego przełożenia oraz sporządzić szkic sytuacyjny; e) dane co do głębokości założenia fundamentów obiektu, na podstawie odpowiednich pomiarów; f) opisy sporządzonych przekrojów geologicznych koryta przeszkody (około 50 -7- 100 m w obydwie strony od osi przeszkody); g) opisy warunków geologicznych pracy obiektu; h) propozycje co do sposobów stabilizacji. [przypisy: konie allegro, węgielnica pryzmatyczna, olx goleniów ]